10 februari 2016, 20:01 - Jeffrey van der Linden

Sportvasten: Zorgt deze 10-daagse kuur daadwerkelijk voor de zogenaamde ”metabole switch”?

Als personal trainer krijg ik vaak vragen over de methode sportvasten om gewicht te verliezen en de prestatie te verbeteren. Dit artikel is puur geschreven vanuit mijn persoonlijke opinie en bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in een realistische kijk in de wereld van fitness, voeding en gezondheid.

Wat is sportvasten?

Sportvasten is een methode waarbij een combinatie van bewegen en vasten wordt ondersteund met voedingssupplementen. Kortom, je gaat 10 dagen heel weinig eten gecombineerd met het volgen van korte trainingen. Hierdoor zou je de zogenaamde ‘’metabole switch’’ gaan maken. Hiermee wordt bedoeld dat het lichaam na de ‘’metabole switch’’ meer vetten als brandstof kan benutten en zo koolhydraten in de vorm van glycogeen spaart.

Vasten en prestatie

Er bestaat geen twijfel dat vasten acuut de prestatie vermindert. Dit is ook de reden waarom er wordt aangeraden om tijdens een periode van sportvasten minder te trainen (je kunt simpelweg niet optimaal presteren!). Sportvasten zou echter op langere termijn voor positieve adaptaties zorgen voor zowel het vetmetabolisme als de prestatie. Er zitten echter een aantal haken en ogen achter deze methode (lees verder).

Snel afvallen

Als je wilt afvallen, werkt sportvasten als een tierelier, want:

  1. Je eet drie dagen niet
  2. Je valt af

Dat was het.

Je conditie/prestatie kan tot wel 15% toenemen?

Elke serieuze sporter weet dat dit alles behalve realistisch is. Een goed getraind persoon kan in 10 dagen niet maar liefst 15% beter worden. Voor dergelijke veranderingen zijn maanden van hard werken nodig. Maar waar komt die 15% dan vandaan…? Dat getal is gebaseerd op VO2max metingen die uitgedrukt worden in milliliter zuurstofopname per kilogram lichaamsgewicht. Als je gewicht afneemt dan zal dit getal per definitie toenemen. Voor de duidelijkheid…dit betekent dus niet dat je ook harder kunt fietsen. De verbetering is bijna volledig te wijten aan de gewichtsreductie en ook de geringe prestatieverbetering heeft een oorzaak: het leereffect.

Conclusie

Sportvasten heeft uiteraard niet op ieder individu hetzelfde effect. Terwijl de een 10 dagen lang af moet zien, fietst de ander er zo doorheen. Wat ik persoonlijk jammer vind is het feit dat men niet goed wordt ingelicht over de nadelige effecten van het sportvasten, zoals bijvoorbeeld de afname van spiermassa, weerstandsverlaging en dat een daling van het rustmetabolisme juist tot vetopslag kan leiden. Dit is allemaal erg tegenstrijdig met wat er door de verkopers van het populaire programma beloofd wordt.

Zorg ervoor dat je gevarieerder en wat minder gaat eten, beweeg elke dag 30 minuten matig tot intensief en zorg voor voldoende ontspanning. Dat zijn de meest effectieve manieren die je wel voor langere tijd kunt volhouden.

Delen:
Jeffrey van der Linden, personal training
Bel, mail of whatsapp
06 - 576 74 181
info/vdlindenptnl