25 januari 2016, 10:30 - Jeffrey van der Linden

Waarom stretchen niet zo effectief is als dat je denkt

Er zijn veel trainers die hun cliënten voorafgaand aan een training 10-15 minuten laten stretchen en veel mensen doen dit ook tijdens hun eigen trainingen. Is stretchen wel daadwerkelijk zo effectief als dat wij denken?

Het antwoord is ‘’nee’’. Door de jaren heen zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van stretching en daar zijn onder andere de volgende feiten uit naar voren gekomen:

  • Statisch stretchen heeft geen invloed op krachttoename of spiergroei door krachttraining
  • Statisch stretchen voorkomt op geen enkele manier blessures. Het is tevens een feit dat het zelfs blessures kan veroorzaken
  • Stretchen vermindert geen spierpijn
  • Langdurig statisch stretchen voorafgaand aan het belasten van dezelfde spier vermindert de prestaties aanzienlijk

Stretchen is niet te vergeten ook goed voor dingen. Stretching zorgt er onder andere voor dat je jezelf kunt ontspannen en dat je leniger wordt naarmate je het vaker doet. Dit leniger worden is het echter weer niet het gevolg van het langer worden van je spieren. Hoe ver je een spier kunt rekken wordt namelijk geregeld door een aantal neurologische processen. Je zenuwstelsel leert als het ware dat het veilig is om een spier te rekken en door herhaling wordt dit in stand gehouden. De pijn die je voelt tijdens het stretchen is dus ook een veiligheidsmechanisme van het zenuwstelsel tegen het scheuren of beschadigen van een spier. De pijn neemt af doordat je pijntolerantie verhoogt naarmate het lichaam vaker wordt blootgesteld aan stretching.

Een tip die ik je graag mee wil geven is om stretching vóór het sporten zoveel mogelijk te vermijden. Doe in plaats hiervan een aantal repetities met wat lichtere gewichten en een wat grotere beweeguitslag. Op deze manier wordt het lichaam veel beter voorbereid op inspanning en zal het beter kunnen presteren.

Delen:
Jeffrey van der Linden, personal training
Bel, mail of whatsapp
06 - 576 74 181
info/vdlindenptnl